fredag 18 juni 2010

Galopp - med och utan förhinder


Under några av de sista lektionerna på ridskolan i vår fick vi jobba med en mycket bra galoppövning. Efter att ha läst på här i bloggen bestämde jag mig för att jobba vidare med detta idag. Tränsade med vanligt tredelat bett och satte boots på framhovarna, för säkerhets skull.

Fast först måste vi ju värma upp! En stor nackdel med att rida på halvstång är att man inte kan böja hästen lika bra. Bettet uppmuntrar istället hästen att bli låg men rak. Så nu när jag hade vanligt tredelat bett såg jag till att böja desto mer. Red riktigt snäva serpentiner där jag böjde honom ordentligt - och gav STORA eftergifter så snart han mjuknade.

Nästa steg i uppvärmningen var en riktig utmaning: trav på liten volt. Det är jobbigt att böja så mycket och därmed verkligen behöva belasta inner bak - så ibland har vi snurrat runt i tölt i evigheter innan Feykir gett upp och börjat trava. Andra gånger har han travat en stund, men sedan bitit tag i bettet och dragit iväg i full karriär över ridbanan. Men idag gjorde han faktiskt varken eller!

Men han har förståss fler sätt att försöka komma undan arbetet... Nämligen att fortsätta trava på volt i låg form - men se till att räta ut sig lite diskret... Förhoppningsvis märker matte inget, utan är bara glad att han håller traven och håller sig på volten. MEN nu har Sylvia gjort mig uppmärksam på detta - och då blir t o m jag svår att lura! Frågan är bara vad jag ska göra åt saken? Det som verkar effektivast är att först böja honom ordentligt runt innerskänkeln i skritt. Göra övergång till trav med bibehållen böjning - och sedan behålla honom böjd med stilla hand, men en innerskänkel som jobbar som en galning. Om han väl hunnit räta ut sig är det bäst att börja om från skritt med böjd häst.

Var faktiskt väldigt nöjd med dagens travarbete på volt! Inför tävlingarna fokuserade vi ju nästan enbart på tempoväxlingar i tölt. I o m att det var något nytt att lära sig var det ju mer akut. Och efter Midurtävlingen har vi inte ridit på banan förrän idag. ÄNDÅ gick det över förväntan!

Peppad av detta övergick vi till galoppövningen: utgå från en samlad trav, fatta galopp och galoppera 1/2 varv medan jag ställer höger-vänster för att hålla honom mjuk, övergång till trav igen o s v. Började i höger varv eftersom det är mycket lättare för oss. Det kändes RIKTIGT bra! När jag ställde Feykir inåt kändes det faktiskt som att han "inbjöd" till att gå in på volt i galopp = DET SVÅRASTE SOM FINNS! Tog chansen att testa - och det fungerade! Gick ut på spåret igen, ner i trav, fattade ny galopp och ny volt - och det funkade igen! Och igen! JÄTTEKUL!!!

Gav Feykir en skrittpaus som belöning och sedan var det dags för det svårare vänstervarvet. Här fick vi först lite förhinder... Kom i ganska snabb trav och just när jag trodde att vi skulle fatta galopp gjorde Feykir istället närmast en slide stop! :-O Anledningen? Jo, lilla fölet stod på utsidan av ridbanan, alldeles mot staketet. Och är det något Feykir skulle vilja ha så är det ett föl! Jag hade väldiga problem att få honom därifrån... och när vi passerade nästa gång hände samma sak... Tredje gången var han också på väg att stanna, men då hade mamma Lára lessnat på att Feykir kom så nära hennes föl så hon gjorde ett våldsamt utfall mot honom. Och när vi nu var två mot en gick det betydligt lättare att få fart på Feykir! Som tur var valde Lára sedan att springa till andra änden av hagen med Litla-Min, så i fortsättningen var det betydligt lättare för Feykir att fokusera.

Återgick till galoppövningen - och tack vare att jag läst på i bloggen visste jag att det i vänster varv är helt avgörande att jag börjar ställa höger-vänster direkt vi fattat galopp - inte ge Feykir en chans att styva sig i sidan först! För om jag tar i innertygeln när han hunnit börja styva sig blir han förvandlad till järnspett direkt... Men nu lyckades jag alltså förekomma det, Feykir höll sig mjuk och när vi kom till kortsidan kunde jag rida honom inåtställd med bibehållen vänstergalopp (men innerskänkeln fick jobba ordentligt!) När vi gjorde den här övningen på lektionen funkade det bra fram till första hörnet, sedan gick Feykir över i korsgalopp. Men det gjorde han alltså aldrig idag!)

Inspirerad av att det fungerade så bra med galoppövningarna bestämde jag mig för att spänna bågen riktigt ordentligt: vi skulle försöka galoppera på volt även i vänster varv! Fattade galopp från skritt i "Litla Min-hörnet" och vände sedan in över ridbanan nästan direkt, för att han inte skulle hinna få upp farten och bli för flack i sprången. Och vi fixade det!!! Första halvan av volten kunde jag rida honom inåtställd och han kändes mjuk i innersidan. Sedan rätade han ut sig och blev styvare - men tack vare en MKT aktiv innerskänkel och att jag för en gångs skull inte ramlade utåt i det här läget, lyckades vi hålla vänstergaloppen hela varvet runt! Fortsatte längs spåret och ställde höger-vänster till dess han åter kändes mjuk i sidorna, då fick han bryta av till trav. Gjorde sedan ytterligare två voltförsök i vänster varv och alla lyckades - med bibehållen galopp!

OJ, så nöjd jag var med oss efter detta!!! Feykir fick sträcka ut lite i trav och sedan avslutade vi. När jag skrittat av min duktiga häst fick han först beta lite gräs och sedan mumsa kraftfoder. Det har verkligen känts som en omöjlig uppgift för mig och Feykir att rida vänster galopp på volt - men nu finns det definitivt ett hopp för oss också!!! JÄTTEKUL!

Inga kommentarer: