söndag 13 september 2020

Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne!!!

Vilken ENORM förmån det är att få träna för Atli, en av världens skickligaste islandshästinstruktörer!!! Och vilket FANTASTISKT väder vi haft hela helgen dessutom, med en fortfarande skönt värmande höstsol!!! Att detta väder verkligen inte är något att ta för givet påmindes vi om när det både tidigt igår morse och i morse ösregnade... men sedan alltså klarnade upp lagom till att kursen skulle dra igång.  (Och det kunde ju ha varit som när Atli var här senast, i början av juli, då det plötsligt kom en VÅLDSAM hagelskur...!)

Till dagens första lektion var Johan på plats med kameran, så nu har jag ca 700 dagsfärska bilder! Det lär ju ta ett tag att gå igenom alla, men här ovan är i alla fall ett första "smakprov"! När jag startade uppvärmningen i skritt på volt påminde Atli om att jag inte ens i uppvärmningen ska låta henne bli så jättelåg i formen. Annars behöver man ju ofta lägga mycket fokus på att få hästen att söka sig framåt-nedåt. Men som han alltid brukar säga: "Om du lyssnar på hästen så kommer den att tala om vad den behöver. Vill den gå fort behöver du rida långsamt, vill den gå hög i formen behöver du rida den lång och låg..." Och Hamingja som har så väldigt lätt just för lång och låg behöver alltså snarare ridas lite högre i formen. 

Efter att ha fortsatt uppvärmningen i trav till dess hon frustade avslappnat i båda varven var vi redo att börja arbeta med tölten. Vi började på volt med samlad skritt och hittade ett läge där Hamingja kom upp riktigt fint med bogarna samtidigt som hon behöll längden på halsen! Och jag försökte vara snabb med de viktiga eftergifterna men ändå inte göra dem så stora att jag "tappade ut allt". 

Jag fick sedan rida massor av övergångar från samlad skritt till tölt där jag red sidförande i skritten och genom övergången för att bibehålla bärigheten. Atli konstaterade att kvaliteten i den samlade skritten ofta var riktigt bra och att jag numera även lyckas ta med en del av detta över till tölten, men sedan är det fortfarande så att jag "tappar" mycket av samlingen och energin... Men det kändes ändå som att jag inte blev riktigt lika spänd i kroppen nu så det var ju positivt!!!

När det var dags för vår femte och sista lektion ville Atli rida Hamingja en stund sedan jag värmt upp henne. Han ville visa mig hur jag ska få vidare för att bibehålla kvaliteten längre stunder i tölten och det gjorde han genom att tölta riktigt lååååååångsamt! "Det känns tydligt att hon är van att kunna sluta ta i ordentligt efter en stund" konstaterade han. Sedan fick jag åter sitta upp i sadeln och nu försöka att själv tölta låååååångsamt, men med bibehållen energi. Här har vi VERKLIGEN något att jobba med framöver!!! Men Atli varnade samtidigt för att "fastna" i att BARA rida riktigt sakta. "Det är jätteviktigt att du varvar med att rida på i mellantempo, annars är risken att du bara får en väldigt spänd häst...!" Jag lär i alla fall inte ha någon brist på saker att träna på till dess Atli är tillbaka i Mariebäck igen om en dryg månad!

Inga kommentarer: