torsdag 9 augusti 2012

Höger galopp är bortrationaliserad...



Här om dagen var det köbildning i vindskyddet... undrar vad de köar för/väntar på?! Hremsa hade beviljats audiens hos Lára och Tildra i ladan, så Ljufa och Kippy hade hela, stora vindskyddet för sig själva. Men ändå stod de så här i ena änden! :-)

Idag red jag (nästan) bara skritt och galopp! I o m att Lára den senaste tiden försökt undvika högergaloppen ville jag passa på att träna galoppfattningar. Och där emellan blev det skrittpauser så hon fick hämta andan. Det började VÄLDIGT bra: tre klockrena fattningar i höger galopp!!! Matte blev förståss överlycklig - men inte särskilt förvånad i o m att damen kan vara så oerhört ombytlig från dag till dag. Eller under en och samma ridtur för den delen. Och det sistnämnda skulle jag snart få se prov på än en gång...

Var så nöjd med högerfattningarna att jag erbjöd vänster galopp en gång - vilket också funkade utmärkt. Men sedan var det plötsligt HELT omöjligt att fatta höger galopp igen... Gjorde minst 20 försök då jag verkligen tyckte att jag var hur tydlig som helst, men uppenbarligen passade det inte damen...

Hon hade fått en lång skrittpaus i skogen på vår "travslina 1" och sedan blev det också en hel del skritt på hemvägen, för jag tänkte avsluta med några galoppfattningar hemma på ridbanan. Fast strax innan vi kom in på gården ringde det i min mobil - ett samtal som jag verkligen behövde ta. Och när jag pratat klart hade jag både hunnit ta in Lára i stallet och sadlat av. När jag avslutat samtalet och kom ihåg att vi skulle avslutat på ridbanan tyckte jag det var lite väl sent påkommet. Får ta det en annan dag.

Man får helt enkelt se det från den positiva sidan - jag kommer inte att ha svårt att bestämma varv när jag skickar in anmälan till Vindurtävlingen! (Sista anmälningsdag i morgon.) På söndag ska jag föresten få rida lektion för Sylvia - jättekul! Och nyttigt - för det är sååååå länge sedan sist. Men nu är det "rädda vad som räddas kan" inför tävlingen - som är redan nästa helg... vi river av hela vår höstsäsong på en enda helg denna gång...

Innan Lára fick gå ut i hagen igen mätte jag henne med viktmåttbandet. Trots att hon ser ut som en köttbulle visade det bara 280 kg. Men det är väl det som gör att hon just ser ut som en köttbulle - hon är f f a rund mitt på magen!

Inga kommentarer: