söndag 27 augusti 2017

Idag gasar vi på!

Hamingja i fintränset dagen till ära! 

Efter flera dagar med kyla och regn var det så HÄRLIGT med solsken och lite mer behagliga temperaturer idag!!! Tyvärr uppskattades det även av knotten, som besvärade hästarna ordentligt idag så det blev att spraya och smörja dem lite extra med insektsmedel. 

Precis som igår red Hamingja och jag längs bilvägen bort till korsningen vid Avan. Normalt brukar jag välja att rida vägen åt andra hållet när planen är töltträning, eftersom vägen är helt plan där och man därför inte behöver anpassa sig efter "underlaget". MEN den sträckan har i sommar behövt tillföras betydligt mer nytt grus vilket fortfarande ligger ytligt och kan bli lite vasst. Medan sträckan från Mariebäck till Avan nu är slät och fin. 

Efter Atlikursen i början av sommaren, när jag fick flera riktiga "aha-upplevelser" avseende ridning av samlad tölt har jag helt fokuserat på detta i töltträningen. Till igår då jag påmindes om att vi även behöver träna på ökat tempo tölt. Sträckan bort till korsningen använde jag idag visserligen främst till uppvärmningstölt, men jag testade även det svåra (tävlings-)momentet med övergång från galopp till ökad tölt. 

Inför hemvägen satt jag av och sadlade jag om - inte konstigt att sadeln vill glida fram med tanke på den runda "betesmagen"...  Men lite skadeglad fick jag bli idag när Sylvia, som så obarmhärtigt konstaterat att Hamingja är TJOCK trots att jag är den enda i stallet som ridit i sommar. Men som själv inte kunde nå runt med sadelgjorden på lillebror Hector när de nu skulle börja rida igen - det problemet har i alla fall inte vi!!!

Efter lite inledande samling började jag sedan testa att rida ett högre tempo i tölten och då blev det snabbt tydligt att detta inte är vad vi fokuserat träningen på hittills. Hamingja har visserligen massor av tempo, men det gäller ju att behålla lösgjordheten också... Då blir man ju lätt frestad att ta ner tempot till en nivå där man har önskvärd lösgjordhet. 

Men Atli brukar alltid påpeka att man måste jobba med lösgjordheten i just den sekvens av tölten där spänningar uppstår. Om man hela tiden backar tillbaka till ett tempo och/eller en grad av samling där man lättare uppnår lösgjordhet så kommer man aldrig att kunna uppnå lösgjordhet i det tidigare tempot/graden av samling. "Du måste träna på att uppnå lösgjordhet just där du behöver den!" 

Så trots att Hamingja ville bita tag i bettet på vänstersidan, på ett sätt som hon inte gjort på hela sommaren, försökte jag fortsätta rida i det högre tempot men lägga in sidförande rörelser för att hon skulle slappna av igen. Men det var ju alldeles uppenbart att vi behöver träna vidare på detta! 

Inga kommentarer: