måndag 8 juli 2013

Första arbetsdagen efter semestern - då MÅSTE man ju få rida!!!


Idag var det dags för mig att börja jobba igen, efter semestern. Tre veckor går verkligen fort... men med inledning i Granskärsviken (mina föräldrars stuga, utanför Umeå) följd av Atlikurs på härliga hästen och sedan avslutning med en långhelg ytterst i Luleås fantastiska skärgård kan jag inte vara annat än nöjd! (Ett blogginlägg med några av Johans härliga bilder från Uddskär/Brändöskär kommer inom kort - jag lovar!!!) Och det var kul att vara tillbaka på jobbet också - med mina trevliga kollegor och dito kunder!

Efter jobbet fick jag dessutom åka direkt till Mariebäck för att rida Lára! Hästarna hade fått gå till en ny beteshage idag och redan efter någon timme hade de tydligen ätit sig så proppmätta att de självmant kom upp till stallet för att vila...! Även min slanka Lára hade skaffat sig en rejäl "kanonkula" till mage under dagen. Och det var något som också skulle ge konsekvenser under ridningen....

I o m att hon haft tre vilodagar var jag beredd på att damen skulle vara "laddad till tänderna" - och inledningsvis var hon verkligen det också... Högg efter mig när jag skulle sitta upp och började springa iväg direkt jag landade på hennes rygg. Visserligen räckte det med den vanliga minimala kramningen på tygeln för att hon skulle stanna igen - men då stod hon istället på bakbenen som protest...

Man skulle kunna beskriva det som en liten utmaning att få damen att SKRITTA iväg, för att inte tala om att dessutom slappna av så mycket att hon även sträckte ut halsen framåt-nedåt...! Så långt precis vad man kan förvänta sig om man utsatt henne för så mycket som TRE vilodagar i rad...!

Men när vi sedan höjde tempot så blev det ganska tydligt att även om hon var överladdad "i huvudet" så var kroppen istället proppmätt och däst... Hon var rejält gasig i magen, hann skita flera gånger under vår relativt korta ridtur och blev dessutom ovanligt flåsig trots att det inte alls var särskilt varmt... Vi red korta intervaller i galopp - där hon varje gång startade med nästan samma speed som vanligt men sedan ganska snart sänkte tempot helt frivilligt...

Totalt red vi bara ca 35 minuter idag - och det var nog ganska lagom för en häst med "direkt från julbordet-mättnad"! När jag sedan åkte hem från stallet fick hästtransporten följa med. I morgon ska den  registreringsbesiktas, för att bli slutligt godkänd för den nya totalvikten så att jag kan börja köra två hästar i den. Håll tummarna att det går vägen!

Inga kommentarer: