onsdag 27 juni 2007

Konditionsträning

Red 1 timme och 15 minuter - till galoppbacken och uppför den fyra gånger. Det är första gången vi rider så många gånger uppför den - men jag tycker att konditionen blir bättre och bättre! På hemvägen galopperade vi längs bilvägen också. Fattade galopp ur riktigt samlad trav i låg form, då kunde jag sedan hålla ihop honom riktigt bra i både höger och vänster galopp. Om han fattar galopp själv så väljer han numera vänster galopp - jättebra tecken eftersom han hade så svårt för den när han var skev i korsbensleden. Men när vi väl galopperar så är han lättare att rida ihop och få höjd i sprången i höger galopp. Lite underligt, tycker jag, men Sylvia sa att hennes Krummi är likadan.



Hästarna går alltså i sommarhagarna fr o m igår. I vallackhagen har de gräs upp till magen! Som tur är går de inte där riktigt dygnet runt! De dagar ridskolehästarna ska jobba med turer eller ridläger (d v s nästan alla dagar) drivs flockarna tillbaka till vinterhagarna uppe vid stallet där de får gå några timmar både före och efter arbetet. Så det blir kanske 3/4 av dygnet som de går på gräset. Det räcker då alldeles tillräckligt för min lättfödda kille! Idag hade jag så tur att de var kvar uppe i vinterhagarna vid stallet när jag kom. När jag skulle åka fick de gå ut igen. Sylvia släppte dem i den gång hon byggt och jag passerade sommarhagen på vägen hem, räknade in att alla tio kommit ner, stängde grinden och slog på strömmen. Noterade att precis som igår var det Kristins Funi som kom först. Han brukar annars hålla en låg profil i flocken. I går var första gången Feykir fick gå till den här sommarhagen, men idag visste han vad det handlade om så han kom ner som nr 2!

Inga kommentarer: