lördag 18 mars 2023

Isvägen stängd p g a hårt väder…

…men sådana bagateller kunde ju inte få hindra när Eva skulle följa mig till stallet! Grundplanen var först att vi skulle rida i morgon förmiddag och sedan glömde vi uppenbarligen meddela SMHI om ändringen. För idag har vi alltså snöstorm medan prognosen visar sol i morgon… Å andra sidan tänker jag att om ridning INTE stått på schemat hade man nog inte tagit sig ut någon längre stund i det här vädret. Men är det sol i morgon är det ju mysigt att vara ute t o m utan häst!

På "stalldagarna" brukar vi mötas på pendlarparkeringen i Gäddvik och därifrån samåka elbil till stallet. Och när det idag visade sig att vägen till Mariebäck inte hunnit plogas var vi EXTRA glada över att min bil har så jättebra fyrhjulsdrift. (Ännu bättre än de båda vi haft innan.) 

Hästarna hade inte riktigt avslutat lunchen när vi kom till Mariebäck, men Hamingja fjäskade ännu en gång för matte genom att lämna maten och komma till mig istället!

Upplägget under våra tisdagar brukar vara att jag börjar med att skritta Hamingja medan Eva promenerar bredvid. Och efter ca 20 min är vi tillbaka vid stallet där Eva tar över tyglarna så att Hamingja får komma ut och springa lite också, medan jag vilar i Josefshallen. Men idag skapade vädret ny kreativitet! Den oplogade bilvägen var tungpromenerad t o m för en arbetshäst som Eva så hon följde bara med en bit längs bilvägen innan hon vände och började gå tillbaka. Och den blöta snön ville trots Hamingjas snösulor skapa styltor under hovarna i skritten. 

M a o jag var ju faktiskt TVUNGEN att prova en snabbare gångart! Så det blev några kortare töltintervaller innan vi vände hemåt igen och sedan fler töltintervaller till dess vi hunnit ikapp Eva igen. Efter det var jag så upplivad att jag även red upp en kort bit längs den vänstra skogsvägen bakom vägbommen och vågade mig på en kort sekvens galopp! Hamingja misstyckte INTE om man säger så..! Men jag vågade inte galoppera så läng sträcka eftersom jag fortfarande blir så yr vid ansträngning att jag kanske skulle ramla av ifall hon gjorde något av sina sidohopp. Och att gå tillbaka längs den nu oplogade vägen skulle ha varit en rejäl pärs jag helst ville vara utan...! Tack vare Eva fick ju Hamingja ändå galoppera mer sedan!

20 minuter ridning blev det för mig idag, med maxpuls 143. Sedan jag kom hem från stallet har jag i princip bara vilat - men det var det värt att ÄNTLIGEN få rida lite tölt och galopp!!! 

Inga kommentarer: