lördag 14 maj 2022

Lördagsnöjet!!!

 
Vad ska vi hitta på för något kul idag??!!

Idag var det jag som skulle kvällsfodra hästarna och efter att ha vilat hemma mest hela dagen orkade jag även rida ett kortare pass innan! Och min HÄRLIGA Hamingja var lika "taggad" och hade riktigt bråttom in på ridbanan som senast! 

Viktiga kom ihåg från kvällens ridpass är att jag måste bromsa upp mer på YTTERTYGELN när jag rider öppna i tölt!!! Jag ska också rida MÅNGA sekvenser samlad skritt m h a säte och skänklar för att utnyttja att vi hittar så bra bärighet där - och successivt bygga styrka inför att klara detsamma i tölt!!! Och sedan hitta ett bra moment i samlad skritt där jag "lättar i stigbyglarna" så att jag kan hålla om med skänklarna - för att sedan försöka bibehålla samma sits/känsla upp i tölten! Ett Atlitips i sammanhanget är att bibehålla öppnan genom övergången till tölt så att vi får med oss avslappning och bärighet! Vid de tillfällen när jag lyckats har känslan varit väldigt trevlig!

Innan jag avrundade dagens ridpass dammade jag även av en övning som Sylvia visade mig när jag red Lára på lektion för henne för ett antal år sedan och som jag periodvis använt även på Hamingja med mycket bra resultat! Att vända m h a ytterhjälperna. Och jag tror det är tack vare att jag gjorde det så mycket på Lára som jag faktiskt lyckas ovanligt bra med att "sitta bakåt" och hålla om med skänklarna just i den övningen. Har sedan även fått göra detta på flera Atlikurser. Vill minnas att han kallade det: "Vänd henne tillbaka upp på bakbenen". 

Inga kommentarer: