fredag 9 juli 2021

Äääääääääntligen Atlikurs!!!

 

P g a pandemin är det hela ÅTTA månader sedan vi kunde ha kurs för Atli senast - det utan jämförelse längsta "vinteruppehållet" vi haft under de ca 15 år som jag haft förmånen att få träna för honom...! Så att säga att helgens kurs är efterlängtatd är närmast en underdrift!!! 

Jag rivstartade med att rida en privatlektion idag och Hamingja verkade inte särskilt påverkad av att det var 26 grader i skuggan utan hade väldigt bråttom redan när vi skulle skritta igång... Så Atli fick direkt en anledning att påminna mig om att man ska flytta undan för skänkeln för att ta ner tempot. "ALDRIG försöka bromsa med båda tyglarna, då får man bara en häst som blir mer spänd och lägger sig ännu mer i handen! Det du behöver göra när hon stressar är att aktivera hennes bakben mer - genom att flytta undan för skänkeln - då kommer hon att slappna av och lugna ner sig!" 

Och det var förståss samma sak i tölten. Så jag fick förbereda tölten genom lååååångsam öppna i skritt längs spåret och sträva efter att bibehålla öppna både genom övergången och sedan även i tölten. Atli gjorde mig också uppmärksam på att Hamingja lurar mig lite i högervarvet där jag upplever att hon har lätt att böja sig, men det hon gör är att böja HALSEN medan hon fortfarande är ganska rak i kroppen... Så jag behöver dels flytta in framdelen innanför spåret och sedan lägga till mer innerskänkel för att hon verkligen ska runda sig i sidan. 

I vänster varv fick jag istället räta upp henne mer i öppnan, genom att fånga upp mer med yttertygeln. "I det här varvet kan du gärna variera lite och växla mellan mer och mindre böjning!" Och i båda varven resulterade öppnan till mer aktivitet i bakdelen i kombination med avslappning och bättre längd på halsen! "När hon stressar iväg och lägger sig på i handen är hon i regel för rak i kroppen - så lösningen är att öka böjningen och samtidigt också aktivera bakdelen mer!" 

När jag ridit klart konstaterade Atli att: "Ni har ändå klarat er rätt bra trots det långa uppehållet!" Och jag tyckte det var lika bra att erkänna direkt att detta HELT är Sylvias förtjänst. "Hade du varit här tidigare i våras hade du INTE gillat det du såg..!" 

Efteråt glömde jag - än en gång - att stretcha högerbogen som Ingebjörn instruerade mig att göra... men man kan väl säga att jag åtminstone är väldigt konsekvent på det området..??!! :-O

Inga kommentarer: