lördag 13 maj 2023

Feelgood av bästa sort!!!

Från den här vinkeln ser ju Haminga faktiskt ren och välborstad ut!

Idag fick Hamingja och jag trevlig variation! Sedan jag red senast (lördag för en vecka sedan) hade nämligen även den högra skogsvägen ovanför vägbommen tinat fram så att vi kunde rida den för första gången för i år! Sol och värme (ca 20 grader i skuggan) gjorde att Hamingja var riktigt nöjd med att skritta på långa tyglar och jag bara njöt av att vara tillbaka i sadeln! 

På vägen till vänster uppför den lilla backen låg endel snö fortfarande kvar, men jag red ändå upp där och tänkte att det bara var bra för Hamingja att få lyfta lite extra på "fötterna". Ganska snart blev det dock TVÄRSTOPP och damen visade tydligt att hon INTE tänkte ta ett enda steg till framåt... Jag började försöka lirka med henne, men sedan upptäckte jag älgspåren i snön precis framför oss och de hade väldigt "skarpa konturer" trots värmen vilket måste betyda att de var VÄLDIGT färska...! :-O Och vips var jag helt enig med min häst: det var dags att vända hemåt igen!

Hamingja hade i alla fall ro att skritta lugnt på långa tyglar även på hemvägen. Tillbaka vid stallet kunde jag konstatera att vi varit ute en halvtimma och att min puls aldrig överstigit 120, d v s helt enligt fysioterapeutens ordination! Medan Hamingja fick lite lusernhack med selenpulver och en näve "hästmüsli" - en blandning som hon faktiskt åt upp och t o m slickade hinken ren - fick jag min belöning i form av en kall Cola Zero som intogs sittandes i solen utanför stallet. Hamingja var faktiskt lite fuktig i pälsen redan när jag hämtade henne i hagen idag och under vår skrittur blev hon svettig under sadelgjorden. Så det måste verkligen bli svettigt för hästarna på Midurs tävling i Boden i helgen...!

Inga kommentarer: