söndag 24 april 2022

Atli: "Bli en bättre ryttare för din häst!"

 

Ååååååh, så fantastiskt det är att få träna för Atli!!!

Även idag satsade jag på att rida en privatlektion - vilket visade sig vara HELT rätt för jag var ändå helt slut efteråt..! Jag fick börja lektionen från marken med den övning Atli visade mig igår: där jag med tyglarna i ena handen och pisken i den andra skulle placera mig i höjd med Hamingjas bog, böja hennes hals mot mig och från denna position flytta henne utåt genom att samtidigt gå mot bogen resp peta på inner bak med pisken. När hon korsade tillräckligt för att länga halsen belöna genom att snabbt ta bort allt "tryck". Efter att jag fått önskad reaktion i båda varven fick jag sitta upp för att göra samma sak på volten i skritt.

"Lirka först lite med bettet så att du känner att hon är helt avslappnad i munnen! Och vi vill att hon ska sänka halsen, men inte FÖR mycket! Vill hon bli för djup i formen kommer hon att hamna på framdelen. Då behöver du göra ett uppresande tygeltag - men ALLTID direkt sänka händerna igen, ALDRIG "fastna" med dem där uppe!!! Och kom ihåg att du ska ta med yttertygeln när du vrider överkroppen för att titta på inner bak - då behåller du kontrollen över ytterbogen! Det är EXTRA viktigt i höger varv!!!"

När jag fått önskad reaktion i skritt på volten fick jag börja förbereda tölt m h a förhållningar med sätet och vikten bakåt, flytta utåt för att återställa längden på halsen och från ett läge då hon var helt lätt i handen smyyyyga över i tölt. "Varva mellan mycket böjning och lite mindre böjning resp att snabbt ställa om utåt för att hon ska slappna av helt i nacken!" 

Jag fick uppleva några riktigt trevliga sekvenser samlad skritt med övergång till riktigt trevlig tölt, men som vanligt började jag successivt tappa samling och tempo... Fick då rådet att rida bara korta sekvenser i tölt för att sedan sakta av och rida samlad skritt innan ny kort sekvens tölt o s v. Och när jag märker att Hamingja börjat förvänta sig att jag ska be henne sakta av igen ska jag bara nästan gå ner i skritt för att sedan återaktivera bakdelen genom att flytta ett par steg på samma sätt som tidigare, och belöna genom att slappna av och låta henne räta upp sig igen. Men bara en kort sekvens innan ny "nästan avsaktning" till skritt", ny återaktivering av bakdelen o s v. Och det var förstås betydligt lättare med återaktiveringen när jag inte låtit det gå alldeles för långt innan jag agerade!

I höger varv var det effektivast att ställa henne ut mot staketet och flytta undan därifrån, men ibland fick jag också bra effekt av att varva mellan att flytta några steg för ytterskänkeln resp att flytta för innerskänkeln. Viktigt också att inte "fastna" i handen som skulle kontrollera ytterbogen utan bibehålla en fjädring där även när jag bromsade med den! 

Avslutningsvis ett par citat från den artikel om Atli som publicerades på Norrbottens Kurirens webbupplaga idag om hur man blir en bättre ryttare för sin häst: "Att vara snäll emot hästen är att vara en bra ledare, då kommer han att må bra." "Hästen mår bäst om någon kommer in som ledare och hittar han ingen måste han ta ansvaret själv. Men om du är bra på att bestämma så vill han vara med dig!"

Inga kommentarer: