tisdag 15 mars 2022

Det tar sig!!!

Myyyyysigt!!!

Idag kunde jag sluta lite tidigare från jobbet - och då orkade jag rida! Ett kortare pass på ridbanan i STRÅLANDE sol!!!

Satsade på att jobba med grunderna: att flytta bogar och "bakdelar" samt samla i skritten - främst med säte och skänklar. Försökte verkligen komma ihåg att snabbt belöna med "passivitet" när jag fick önskad reaktion från Hamingja. Till att börja med gjorde vi detta på volt innan jag red ut på spåret för att lägga till övergångar till låååååångsam tölt där ett och annat "pet" med pisken fick hjälpa till att aktivera bakdelen. 

Det var VÄLDIGT tydligt hur bogarna kom upp när jag lyckades med detta! I o m att vi i vinter tenderat att hamna i dragkamp om högertygeln när jag försökt tölta på volt i vänster varv valde jag att hålla oss ute längs spåret idag, vilket visade sig fungera betydligt bättre! Där är det faktiskt lättare i vänster varv då jag kan ställa henne utåt samtidigt som staketet ger stöd på utsidan. 

I höger varv blir det lite svårare... då gällde det verkligen att låta höger knä/skänkel göra så mycket som möjligt av jobbet inkl belönande passivitet när hon svarade rätt. Det var först inför nedvarvningen i tölt som jag red in på volt och då funkade vänster varv jättebra! När Hamingja fick börja länga sig i tölten gjorde hon det med en härlig aktivitet i ryggmusklerna så det verkade som att vi i alla fall gjort rätt saker även om ridpasset blev ganska kort. Men inte helt lätt att bibehålla ett lågt tempo i tölten när hon fick allt längre tyglar... Efter alla vilodagar den senaste tiden var hon ju JÄTTEPIGG!!! 

Inga kommentarer: