söndag 31 maj 2020

Tävlingsdags - trots allt!!!

När alla tävlingar är inställda p g a Corona-pandemin var det jätteroligt att Midur ändå kunde arrangera en träningstävling på Bodentravet idag, med Coronaanpassat specialupplägg!  Det innebar att vi bara var ett ekipage i taget på ovalbanan då man hade 20 minuter till sitt förfogande för att rida valfria tävlingsprogram  sedan få feedback från domaren Jenni Lindberg och även möjlighet att göra om vissa moment om man ville det.

Jag och Hamingja skulle starta först av alla och med tanke på att miljön på Bodentravet brukar upplevas som smått chockartad även för mer trygga hästar såg jag till att vara på plats i god tid. När jag satt upp utanför stallarna var hon också ganska spänd och stressad, så jag erbjöd genast lite trygghet i form av välkända "flytta ut bakdelen i skritt på volt" - som vanligt med gott resultat!

När vi kom ner till banan ville jag börja med att visa henne ovalen i lugn och ro och redan då var Hamingja faktiskt så avslappnad att hellånga tyglar fick henne att sträcka ut framåt-nedåt och frusta! Och redan där kände jag att vi "vunnit"!!! Tävlingsdagen råkade sammanfalla med att vi plötsligt fått högsommarvärme, så det kändes klokt att minimera uppvärmningen för att spara på "krutet". Så efter skritt på lång tygel i båda varven och lite "töltjogg" satsade jag på att rida några övergångar tölt-trav, ett par galoppfattningar och en övergång från galopp till ökad tölt. Därefter ägnade vi oss åt långsam skritt och halter som under lektionen i tisdags.

Jag hade bestämt mig för att inleda med att rida ett V1-program (fyrgång där man inte rider på speakers kommando utan lägger upp programmet själv) och att göra detta i höger varv. I det inledande momentet "arbetstempo tölt" satsade jag på att köra "safe" genom att inte samla så mycket utan istället försöka återskapa den trevliga, avslappnade känslan vi hittade under lektionen för Sylvia i tisdags. Och uppenbarligen lyckades vi rätt bra för Jenni sa efteråt att det var den bästa tölt hon sett oss prestera på tävling! Visserligen var Hamingja fortfarande lite styv i kroppen men inte så mycket som hon brukat vara. Och det var förstås jätteroligt att höra att vi uppenbarligen är på rätt väg ändå!!!

Jag fick också många ovalbanetekniska tips, som t ex att kurvornas dosering skapar en extra utmaning vid galoppfattningarna i o m att det får hästens ytterbog att skjutas fram så att den "uppmanas" att ta fel galopp... Men om man tänker sig att det är ett hörn mitt på kortsidan och rider utifrån det är det lättare att få till en tydlig galoppfattning. Vi behöver också fortsätta träna på vår tävlingsskritt som fortfarande är överilad (hästen ska slappna av och vila i steget trots bibehållen tygelkontakt.)

När jag sedan red ett T1-program (tölt) bestämde jag mig för att testa lite mer samling i arbetstempot. Men då blev Hamingja direkt mer spänd och gick emot handen... Vilket säkert delvis berodde på att jag startade programmet direkt, utan att först ha ägnat tid till att lösgöra henne i denna grad av samling. När det var dags för tempoväxlingar fick vi till riktigt bra ökningar och Jenni sa sedan att takten var ganska bra också! Men i nedtagningarna hade jag fortfarande för mycket i handen och därför blev de också alldeles för sena...


I den avslutande ökade tölten märktes det åter mer att hon vill styva sig, men jag kände mig riktigt nöjd med tempot och känslan av att hon inge gick "med handbromsen åtdragen" utan verkligen ville gasa på framåt! Extra roligt var också att Jenni nämnde att hon tyckte min sits blivit lite bättre, att jag inte hamnar i framvikt lika mycket som tidigare. Jag har ju verkligen kämpat med detta de senaste åren och uppenbarligen har jag i alla fall kommit så pass långt att jag kan "glimta till" här och där även i en tävlingssituation när nervositet gör att "autopiloten" vill gå igång!

Jenni tyckte också att jag borde överväga att byta varv vid nästa tävlingstillfälle, så att jag rider fyrgången i vänster varv och inleder töltklassen i höger varv istället för som nu tvärt om. Så att jag kan hålla koll på högerbogen utan att rida henne så mycket inåtställd att det drar ner poängen. Och jag insåg att valet av varv har hängt med ända sedan jag skulle tävla Hamingja första gången och Atli sa att jag skulle rida fyrgången i höger varv och inleda töltklassen i vänster varv. Och sedan har det hängt med av gammal vana, utan att jag reflekterat över om det fortfarande är det optimala....!

Sammantaget är jag verkligen supernöjd med dagen och känner mig så inspirerad att träna vidare!!! Dessutom måste jag nämna det fina underlaget på ovalbanan - det var verkligen "travbanefast" och därmed det bästa underlag jag upplevt på en ovalbana!!! (Med reservation för att jag alltså startade först av alla, men det kändes verkligen tillräckligt fast för att kunna hålla bra hela dagen!)

Inga kommentarer: