onsdag 21 april 2010

This ridbana ain´t big enough...

Idag var det ridlektion igen! Vi fick börja på samma sätt som förra veckan: med framdelsvändningar för att få hästarna att verkligen korsa bakbenen ordentligt. Jag fick hålla Feykirs hals ganska mycket böjd, så kunde jag peta till lite med pisken på bakdelen UTAN att han kunde bli så stark att han kunde dra iväg med mig. Fast idag behövde jag knappt använda pisken - det märktes att "poletten" trillat ner för honom: det är lika bra att korsa bak på en gång för då blir matte nöjd! När han gjorde så - kom eftergiften och han fick skritta längs spåret en stund, medan jag ställde lite höger-vänster-höger-vänster för att hålla honom mjuk.

När vi jobbat med denna övning en stund i båda varven fick vi övergå till att istället flytta framdelen runt bakdelen. Då måste jag tänka på att sitta ordentligt på rumpan "tänk att du ska få honom att komma upp fram" och hålla honom ställd från rörelseriktningen så att bogen hamnar rätt. Och ibland en liiiten dutt med pisken på ytterbogen. Efter en stund fick vi sedan varva mellan att flytta undan bakdelen och flytta undan framdelen.

När det var dags för tölt fick vi börja på en liten volt, med mkt stöd för ytterhjälperna, ledande tygeltag på innertygeln och böja runt innerskänkeln. När Feykir inte ville ta min innerskänkel ordentligt fick jag lägga till pisken lite på inner bak. VIKTIGT att verkligen böja halsen samtidigt - så att han inte kunde dra iväg med mig. När han töltade trevligt med eftergift gick vi ut och töltade längs spåret. För att sedan då och då gå in på volt, böja ordentligt och flytta ut bakdelen m h a lite pisk. Ut på spåret igen, ställa inåt och MKT innerskänkel "tänk att du ska flytta undan bakdelen". När vi böjde och flyttade ut bakdelen på volten blev Feykir ARG - helt plötsligt krävde matte en massa aktivitet av bakbenen! HELT onödigt, enligt honom! Men jag tjurade ihop och forsatte böja - och flytta bakdel - till dess han slutade protestera - då fick han tölta längs spåret igen. Och resultatet blev RIKTIGT trevlig tölt bitvis! Bra takt och trevlig form!

Så blev det skrittpaus innan det var dags för samma galoppövning som förra veckan: trav längs spåret, galopp på volt och sedan trav igen längs spåret. Förra veckan gick det ju riktigt bra i höger galopp - men var förståss svårare i vänster. Den här gången var det värre... Vi var ovanligt många ekipage på lektionen idag - 7 stycken - och det var för mycket för Feykir! Annars har han ju börjat vänja sig vid att flera galopperar samtidigt och brukar inte längre bli så stressad... men nu var det nästan alltid någon som fattade galopp mitt framför honom... Dessutom fanns det inte riktigt utrymme till våra voltförsök... "Feykir får inte riktigt plats med sin galopp idag - det är för trångt på ridbanan!" konstaterade Sylvia. "Ge oss en ovalbana!" sa jag.

När vi sedan skrittade av hästarna var Feykir REJÄLT flåsig. Det var han redan innan galoppen faktiskt. Han blev ju så oerhört arg bitvis när jag ställde lite krav på honom i tölten så jag tror faktiskt han blev flåsig av ilska!

Sylvias praktikant har ju ridit honom två dagar. På måndag hade hon ridit ut och igår hade hon ridit på banan. "Han blir ganska stark..." hade hon konstaterat. Det är ju skönt att det inte bara är jag som tycker det! Men hon hade i alla fall jobbat enligt Sylvias instruktion med att böja och böja, till dess han lättade i handen. Och det märktes - han kändes mjuk och trevlig redan när jag skrittade igång inför lektionen!

Inga kommentarer: