lördag 24 juni 2017

Nyper mig i armen...!!!


Idag kom inte Hamingja när jag ropade... men jag kan inte säga att jag klandrar henne!

De har bara hunnit gå på heldygnsbete några dagar ännu - och vem hade inte velat fortsätta mumsa på allt det härligt gröna?!!? Fast när jag var framme hos henne följde hon glatt med upp till stallet. Och sedan bjöd hon på en SÅ härlig ridtur - jag får bara nypa mig i armen för att inse att hon verkligen är MIN häst!!!

Vi red upp bakom vägbommen, till höger och sedan genom skogen bort till Torrbergsvägen. Första delen av ridturen var den "rehabrunda" som vi red större delen av förra våren och sommaren. Men ni hade jag inte ridit där sedan snön blev för djup i vintras så den kändes verkligen "ny och fräsch" igen! Jag kunde dessutom konstatera att även de blötaste partierna torkat upp riktigt fint!

Under inledningen, medan vi var kvar på skogsvägen, mjukade vi upp med sidförande i skritt. Jag började som vanligt med att flytta undan för vänster skänkel eftersom hon har lättare för det. När jag sedan bytte sida lät jag också pisken nudda hennes bakdel för att förstärka skänkelhjälpen och till min glädje blev det ingen "panikreaktion" alls från fröken idag utan bara extra "samarbetsvilja" från höger bak!

Övergick till samma övning i tölt och här blev det en liten reaktion när pisken fick nudda höger bak - men inte värre än att den gick bra att parera och sedan jobbade hon riktigt, riktigt fint! Vi travade större delen av stigen genom skogen - mycket bra balansträning för lilla fröken! Framme vid Torrbergsvägen red vi åt vänster, fortsatte töltträningen lite för att sedan ta en skrittpaus fram till galoppbacken. 

Det är en riktigt lång uppförsbacke så jag brukar sakta av och byta galopp ungefär halvvägs och ändå blir det en lång sträcka med respektive galopp. Hamingja tyckte det var ROLIGT att få springa på och "bränna ur systemet" lite - men väg uppe på vändplanen hade hon inget emot att sakta ner till skritt igen. Det är väldigt länge sedan vi galopperade så här långa sträckor, men det kändes som en bra dag att göra det eftersom det var så svalt, bara 13 grader. Hon flåsade ändå ordentligt efteråt och jag passade på att sitta av och flytta bak sadeln medan hon fick "blåsa ur" en stund. 

När man rider galoppintervaller för att träna konditionen har jag lärt mig att man ska hålla koll på hästens andning - först när den åter andas helt normalt är den redo för en ny galoppintervall. Men sedan gäller det ju också att musklerna ska hinna återhämta sig där emellan - så att man inte får för höga halter mjölksyra. Därför ville jag inte låta henne galoppera uppför backen mer än en gång idag, men om jag kommer mig iväg dit någon gång/vecka så borde vi kunna utöka antalet intervaller senare i sommar. 

Nu hade jag istället "sparat" lite muskelkraft till att jobba med samlingen i tölt, så när vi var nere på Torrbergsvägen igen och enats om att även höger bak också ska ta i ordentligt fick jag njuta av härlig tölt!!! Avslutade med att låta henne sträcka ut och slappna av i tölt innan vi skrittade genom skogen tillbaka till stallet. Det blev en hel del "tävlingsskritt" med tygelkontakt - vilket ju är riktigt, riktigt bra muskelträning!

Inga kommentarer: