lördag 18 juni 2011

Puls och brännässlor




Feykir njuter när matte kliar öronen.




Ja, det här att ha fånghäst är verligen INTE kul... Fick ju nytt hopp i torsdags när hovslagaren påpekade att Feykir inte fått några fångränder. Men idag blev jag påmind om att en kompis häst, som numera töltar i hästhimlen p g a fång, inte hade några fångränder heller...




Både igår och idag har Feyir haft lite puls igen - men det kan ju bero på att han är "nyverkad". Bara att fortsätta hålla tummarna m a o.




Har fått tips om att det är bra att ge fånghästar brännässlor. (Det är väl egentligen nyttigt för alla hästar.) Om man slår dem och låter dem torka ett dygn så bränns de inte längre och enligt uppgift ska hästarna äta dem med god aptit då. Och brännässlor finns det gott om i Mariebäck -inte minst i stohagen! Idag slog jag en första "rugge" som nu ligger på tork för att ges till Feykir i morgon. Om han verkar äta det ska jag slå mer. (Använde vår grästrimmer och den är väl egentligen lite väl klen för detta, så jag ville inte slå så mycket förrän jag vet säkert att han äter det.)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker verkligen att du skall vara positiv och verkligen tro på att han kommer att bli bra;)
Självklart får han lite puls efter han är nyverkad, det blir ju en belastning på hovarna. Jag skulle dock säga till hovis att inte röra sulan så mycket, samt ha låga trakter.
Min fånghäst är då bra jag har slutat känna efter pulsationer, de kan ju åxå bero på att hästen står still. En häst har ju inte ett hjärta utan fem...ett i varje hov, varje gång hoven sätts i backen så pumpas blod upp tillbaka mot storhjärtat!
var tapper ge aldrig upp!

Anna sa...

TACK för alla uppmuntrande ord!!! Känner verkligen hur jag kastas mellan hopp och förtvivlan...

Anonym sa...

Fånghästar bör få röra sig även dom på stora ytor, en häst skall inte stå still, bra som hon skrev att pulsationer kan åxå bero på just för lie rörelse.
Promenera låt häsen gå i sin takt, det kan ta upp till ett år innan detta läkt
Låt han vara med hästar i skogshagar helst stora hagar.

/kram

Anna sa...

Frågan är ju också hur man definierar "bra"...? Vissa säger att det bästa man kan räkna med är att hästen kan komma tillbaka som "promenadhäst", men inte så att den håller för träning och tävling...

Anonym sa...

Hej
Om ens bäste vän drabbas av sjukdom visst inte förväntar man att allt skall ta slut. Nej, man försöker se ljuset i tunneln och kämpar för att få han bra. Lyssna på dom som är positiva och sen en sak till. Visst kan man återgå till både tävling och träning. Men det måste få ta den tid det tar och älskar man nån så får det ta tid.
Lyssna inte på alla domedagsprofeter, det finns det alldeles för många av...tyvärr.
När jag läst dina kommentarer så finns många som är så fina och kloka.
Så vad du gör ta det lugnt, du verkar ha lite bråttom med att han skll gå tävla med snart igen...ta det lugnt.
s.e.

Anna sa...

Nej, jag har inte bråttom att tävla igen - det är roligt men absolut inget avgörande för mig. MEN att någon gång i framtiden åter kunna rida kurser och lektioner är desto viktigare!!! För min del får det väl egentligen ta hur lång tid som helst - under förutsättning att jag är övertygad om att han inte lider i onödan under tiden. Det är det där sista som är det jobbiga - det ska ju vara det bästa för HANS skull, inte för min...

Anonym sa...

Visste du att Järvsöfax hade fång i sin ungdom??
Han vet vi ju alla hur det gått för, en superhäst som vunnit oändligt många travtävlingar!
//Lycka till

Anna sa...

Järvsöfax - är det möjligt??!! Det hade jag aldrig hört talas om!

Anonym sa...

Jo det är sant, googla på honom, eller gå in på hans hemsida.