söndag 5 april 2020

Läkarfrun fortsätter att ordinera!

När man upptäcker att en snygg hingst står och spanar på en...!!!

När jag vaknade i morse kunde jag till min glädje konstatera att jag klarat gårdagens test av hälsan, för trots att jag red en sväng då så mådde jag inte sämre idag! Så efter frukosten hade jag VÄLDIGT bråttom att ge mig av mot stallet för att testa att rida igen - och nu en lite längre sväng! Hästarna höll precis på att avsluta sin frukost när jag tog med pälsskrapan ut för att även idag ge Hamingjas vinterpäls en omgång med denna ute i hagen.

Medan jag skrapade så att pälsen yrde upptäckte jag en fläck bakom varje framben där vinterpälsen var delvis bortskavd, som det även blev i somras. Då löste jag problemet genom att byta min breda sadelgjord i läder mot en smalare med överdrag i fårskinn. Tidigare i vinter bytte jag till den breda lädergjorden igen, men nu var det uppenbarligen hög tid att byta tillbaka.

Även idag red vi längs bilvägen bort till världens ände-korsningen. Jag testade att inleda med tölt i en högre form, enligt Atlis senaste instruktioner. Men när det kändes som att jag hade "fått med bakbenen" ganska bra och takten var ren testade jag att ge henne långa tyglar. Och med låååååång hals bibehöll hon både takten och den aktiva överlinjen! Det som vi alltså inte lyckas få till när vi värmer upp lång och låg..!

I korsningen vid sjön fortsatte vi en bit längs vägen mot Bälingeberget (jag hade ju lovat mig själv att jag skulle få rida lite längre än igår!) Och jag lät Hamingja tölta fort en stund - till hennes stora glädje - innan vi vände hemåt igen. I övrigt försökte jag, precis som igår, fokusera på att göra förhållningar med sätet när så behövdes och i övrigt mest "åka med" i tölten. Och vädret var t o m ÄNNU härligare än igår så jag fick verkligen en REJÄL dos av både ljusterapi och hästterapi!!! 

Inga kommentarer: