onsdag 17 april 2024

Onsdagsridning med Eva

Idag var Eva med till stallet. Vädret var skönt så jag red till jaktstugan där jag gjorde mina mindfulness-övningar medan Eva och Hamingja tog en sväng mot Alviksträsk. På smärtskolan försöker de lära mig att även om man inte kan undvika smärtan så kan man träna kroppen/hjärnan att tolerera den bättre. Bl a genom att bara göra korta sekvenser av det som förvärrar smärtan. Som i mitt fall t ex att använda dator, surfplatta och surfa på mobilen - vilket ger förvärrad smärta i höger axel, nacke och musklerna på huvudet. Smärtan försvinner inte även om jag helt skulle välja bort alla "skärmar". Men genom få och korta sekvenser som lååååångsamt utökas över tid kan det successivt bli mer uthärdligt. En STOR omställning för mig som alltid älskat att uttrycka mig i skrift... Så om ni tyckt att jag blivit allt mer kortfattad här i bloggen och ibland uppdaterar med lång eftersläpning vet ni nu varför - jag kanske t o m håller på att lära mig något...! 

Inga kommentarer: