söndag 30 november 2008

1:a advent - det VAR bättre förr!!!

Under min uppväxt var det alltid RIKTIG vinter på första advent, d v s MINST -20 grader och rejält med snö! Efter de stämningsfulla adventssångerna i kyrkan gick vi runt på skyltsöndag i våra varmaste vinterkläder och hade ändå svårt att hålla värmen. När vi tittat i alla fina skyltfönster avslutade vi med att gå in på Fruktcentralen i Umeå, namnet till trots en gammaldags godisaffär, som var det enda ställe som hade öppet den dagen. På den tiden behövde jag aldrig vakna med ont i hela kroppen heller...

Idag är det nollgradigt, snöar och blåser....och det känns som att jag blivit överkört av något... Det blev alltså varken advenssånger i kyrkan eller skyltsöndag för mig idag.

Har fått försöka trösta mig med att se TV-sändningar från Globen Horse Show. Två klasser i hästhoppning har sänts på förmiddagen och det blev svenska segrar i båda: Malin Baryard resp Svante Johansson.

Gårdagens TV-sändningar från Globen var dock häftigare. Då fick man nämligen bl a se landskampen i fyrgång mellan Sverige, Island, Norge och USA. SVT hade dessutom satsat på en MKT kunnig expertkommentator i form av Jenny Mandal - det ska de ha en eloge för! När jag ser så där fina hästar får jag både gåshud och tårar i ögonen! Det är så MÄKTIGT!!!

Att Birkir blev så överladdad att han galopperade genom hela travmomentet och därmed inte hade något med slutstriden att göra, det var ju tråkigt både för hans ryttare Johan Häggberg och för Sverige. Men jag måste erkänna att jag blev jätteglad över att Berserkur vann, eftersom jag känner både Elisabeth Särenfors och Nina Keskitalo som äger honom tillsammans med Vignir. Och dessutom har flera av mina kompisar Berserkur-avkommor som står på tillväxt. Bara i Mariebäck har vi fyra "mini-Bersan" som det blir MYCKET spännande att följa när de blir gamla nog att börja ridas!




Här är ett gäng Berserkur-avkommor som relaxar (och äter).

Om ni missade islandshästarna på TV igår så kan ni se det igen här:



Inga kommentarer: