lördag 6 oktober 2007

Atlikurs - dag 2

Bara fem plusgrader idag och fuktig dimma... brrr!!!



Red två pass för Atli och även idag fick jag jobba med att flytta undan Feykir för innerskänkeln på volt. Först i skritt och när han mjuknade i innersidan och halsen göra övergång till tölt och jobba på samma sätt där. Sedan ner i skritt igen och då flytta ut bakdelen även i nedtagningen, o s v. NYTTIGT! Det ska vara mycket innerskänkel, lätta kramningar på innertygeln och mothållande tygeltag på yttern, till dess han ger efter. Något jag ska tänka på är också att rida mycket övergångar - det blir lätt så att jag när jag väl börjat tölta så fortsätter jag med det hur länge som helst. Istället ska jag hela tiden gå tillbaka till skritten för att "hämta med mig lösgjordheten därifrån".



En rolig sak är att jag inte kännt av mina ledbesvär så mycket när jag ridit, varken igår eller idag. Den arbetsterapeut jag besökte i veckan förklarade bl a att när det gör ont så försvarar sig kroppen med att spänna musklerna just där det gör ont. Jag har undrat varför jag får så krampaktigt grepp om tyglarna när jag har dåliga dagar med mycket värk. Men det beror alltså på att kroppen försöker försvara sig mot värken i händerna, axlarna och skulderpartiet. Ironiskt nog gör dessa spänningar att man får mer ont - och så är den onda cirkeln igång. Dessutom innebär det förståss att man rider mycket sämre. Spänningar i händer och axlar är väl något av det sämsta som finns när man ska kommunicera med sin häst?!

Inga kommentarer: