onsdag 27 januari 2016

Snorkling och den vackra silverstranden i kvällsljus!

Idag vaknade vi till strålande solsken! Inget regn i sikte - ännu i alla fall, det kan ju skifta oerhört snabbt här i tropikerna - och första gången sedan vi kom hit som det inte ens är soldis! Enligt uppgift är luftfuktigheten 97 % och även om man sitter helt stilla i skuggan börjar man svettas efter en stund (som i Santa Teresa - Costa Rica alltså!) Hur hög luftfuktighet är det i en ångbastu??!

Vädret var verkligen perfekt för en ny utflykt till "silverstranden" Anse Source d'Argent - men för att få se den i annat ljus denna gång bestämde vi oss för att vänta till efter lunch och sedan stanna där till kvällen. På förmiddagen blev det istället avkoppling vid poolen - och inte minst i poolen eftersom det är varmaste dagen hittills. (Jo, det kunde alltså bli ännu varmare i den här "ångbastun"!!!)

 Vid 14-tiden hade vi hyrt cyklar och trampade iväg. Första stopp blev redan strax bortanför färjeläget där vi sett en restaurang som såg så mysig ut. "Fishermans trap" hette den och det var inte bara inredningen och utsikten ut mot vattnet som imponerade - så även maten!

 Min "seafood sallad" gjorde verkligen skäl för namnet: MASSOR av olika skaldjur och till dessa lite grönsaker. Jättegott!!! För en fiskallergier var utbudet förstås lite begränsat... men Johan beställde en löksoppa som även den fick högt betyg.

På väg till den fantastiska stranden cyklade man genom en vaniljplantage - där doftade det ljuvligt! I nationalparken fanns även en örtagård där man bl a kunde se saffranplantor. Detta var alldeles vid jättesköldpaddornas tillhåll och även idag försökte jag bjuda på gröna blad. Men det som varit så oerhört uppskattat senast visade sig vara helt intressant nu... De låg så nöjt kvar nere i vattnet och ignorerade allt ätbart jag försökte fresta med - uppenbarligen var det inte bara vi som påverkades av den tryckare värmen idag.... Så efter en stund ignorerade vi dem tillbaka och cyklade vidare.

 Så snart vi närmade oss "silverstranden" fick Johans kamera börja jobba - och min mobilkamera också!
En av världens mest berömda stränder - men inte direkt överexploaterad!!!











 Men efter all fotografering blev det en hel del bad också - och snorkling! Jag fick verkligen en riktig "rivstart" på min snorkling! När jag vadat ut en bit från stranden och precis tagit på mig cyklopet ser jag att jag har något precis framför mina fötter. Jag sätter mig ner på huk i vattnet - och befinner mig öga mot öga med den största fjärilsfisk jag sett!!! Den var minst 40 cm både i längd och höjd - och så nära att jag hade kunnat sträcka ut handen och röra vid den om jag velat!

Efter detta kändes alla andra fiskar jag såg som ganska små...! Men vackra var de ju ändå!!! När jag återvände tillbaka in mot stranden träffade jag på den stora fjärilsfisken igen. Och fast vi var flera som rörde oss där i vattnet höll den sig nära stranden en tillräckligt lång stund för att jag skulle hinna ropa ut Johan så att även han fick se den. (I o m att han hade så mycket kamerautrustning med sig turades vi om att bada/snorkla.)

Jag ÄLSKAR verkligen att vara vid/på/i havet - och allra vackrast är det i kvällsljus när vattnet glittrar som silver!!! Antagligen är det också detta som gett just denna strand sitt namn. 


Så det var ganska motvilligt vi började packa ihop våra saker för att återvända. (Nationalparken där stranden ligger stänger vid 18 så man behöver vara ute innan dess. Tillbaka på hotellet tittade vi sedan på fina bilder från dagen och jag konstaterade att det inte skulle bli helt lätt att välja vilka jag skulle lägga ut här...!!! MKT trevliga bekymmer!!!


Inga kommentarer: