onsdag 20 januari 2016

Oas och ökenhotell

Vår tredje dag i Al Ain började vi med en promenad i oasen Al Jimi, vilken ligger alldeles i närheten av Evas hus. Oasen fungerar ungefär som ett koloniområde, där innehavarna av en "lott" kan odla dadlar, bananer, fikon m m.

En del av bevattningssystemet

Efter denna avkopplande promenad skulle det bli mer vandring men av ett annat slag: "mall-waking" i Al Ain Shopping Mall. (Sommartid, när det är över 50 grader varmt i skuggan och man inte kan vistas utomhus ordnas motionspromenader i vissa shopping Mall här nere - och det kallas för "mall walking".)

Här finns både herr- och damtoalett!

Det blev lite shopping - även om valutakursen inte är till vår fördel... När Eva flyttade hit för tre år sedan skulle man multiplicera priserna med 1,7 för att få dem i SEK och så har den också legat kvar länge. Men den senaste tiden har ju dollarkursen stärkts oerhört mycket mot kronan (och UAE har sin dirham knuten mot USD) så idag får man istället multiplicera med 2,5 eller 2.6... VÄLDIGT mycket dyrare för oss svenskar alltså... Då hjälper det inte långt att det är januarirea...

Men vi hittade bl a några fina ulltröjor till mycket bra priser. Så här i slutet av UAE-vintern, när temperaturen snart åter ska börja stiga upp emot 54 grader i skuggan antar jag att butikerna är glada bara de blir av med dem - för tröjor i fin lammull reades till betydligt lägre priser än motsvarande tröjor i bomull. Och hade jag behövt en ny dunjacka hade jag kunnat göra ett riktigt kap i en GANT-butik som vi besökte!

Eva visade sig ha oanade talanger som personal shopper! Annars är väl shopping och bilkörning det hon tycker allra sämst om här i världen... men eftersom det är vad i princip allt handlar om i det här landet har hon väl helt enkelt fått vänja sig...! Och medan hon hjälpte mig att shoppa hann Johan med en telefonintervju angående sin forskning!

Till lunch åt vi swarma med kyckling (en sorts varma wraps med god fyllning). Och det visade sig att man inte ens behöver kliva ur bilen för att köpa dem - man stannar bara bilen på försäljningsställets parkering så kommer de ut och tar upp beställningen. Betalar gör man när maten sedan levereras till bilen. Så verkar det f ö fungera på de flesta matställen i UAE, att om man vill ta med maten stannar man bara till utanför och tutar!

Nästa stopp var på mataffären - alltid en spännande upplevelse utomlands tycker jag!!! Här står jag vid "mangodisken" och försöker välja... och då är det ändå inte riktigt säsong just nu - annars kan det finnas ett 20-tal sorter från olika länder att välja på! (Och som svensk tror man att "mango" är en enda sort...!)

Tillbaka i lägenheten styrkte vi oss med mangostan, mango och vispgrädde innan det var dags att åter packa in oss i bilen för att åka till Telal Desert-resort en bit utanför Al Ain. Eva har vid några tillfällen besökt ett annat ökenhotell när hon haft gäster, men det ligger bortanför Abu Dhabi och vi tyckte det skulle ta för lång tid att åka ända dit under vår begränsade tid här.

Istället skulle vi testa Telal - ett hittills oprövat kort - men som såg fint ut på hotellets hemsida. Och vi skulle INTE bli besvikna! Hotellets huvudbyggnad med reception, restaurang och pool låg uppe på en höjd i öknen med makalös utsikt över omgivningarna. Rummen - eller "villorna" som de kallades - låg sedan utspridda i några olika grupper nedanför höjden.

Vår "villa" hade två STORA sovrum (detta är en del av mitt och Johans) med var sitt badrum (där bara den inglasade duschen var större än vårt badrum hemma). Dessutom ett stort vardagsrum och en fin altan med underbar utsikt ut över öknens sanddyner. På stående fot lovade vi Eva att hon kan få boka hotell åt oss fler gånger!!! Avståndet och den stora höjdskillnaden mellan huvudbyggnaden och rummen/villorna gjorde att man skjutsades mellan med golfbilar.

Avståndet och den stora höjdskillnaden mellan huvudbyggnaden och rummen/villorna gjorde att man skjutsades mellan med golfbilar. Så när vi installerat oss i vår "villa" fick vi skjuts tillbaka upp till receptionsbyggnaden uppe på berget där vi satte oss vid hotellpoolen och njöt av utsikten och solnedgången över öknen! (Jo, vi badade också - trots att det bara var 19 grader i vattnet. Personalen verkade helt klart överraskade och vi såg aldrig någon annan bada heller - det krävs väl svenskar för att uppskatta ett sådant "vinterbad"!!!)

Inte bara den rymliga och fina villan blev en positiv överraskning för oss - eller att både läsk och juice i minibaren var gratis. Det visade sig dessutom ingå två valfria aktiviteter per person i rumspriset! Man kunde bl a välja mellan att rida kamel, rida häst, cykla eller t o m fiska (utan jämförelse det mest otippade så här mitt ute i öknen!!!) m m. Både Eva och jag ville förstås väldigt gärna rida häst i soluppgången - en riktig "flickdröm" och alla tre tyckte absolut att kamelridningen här om kvällen givit mersmak.

Dock hade vi ett problem... nämligen att jag inte hade tagit några långbyxor med mig på denna utfärd... Även mina shorts låg kvar i Evas lägenhet - men det spelade mindre roll eftersom dessa inte var tillräckligt långa för att täcka mina knän och därför inte hade varit OK att ha på sig här... Eva och jag hade först planer på att försöka sy om min långa, fotsida kjol till ett par byxor m h a ett litet "sykit" jag hittade i necessären.

Men tillslut kom vi fram till lösningen att  jag först skulle låna Johans byxor så att Eva och kan rida häst före frukost. Efter frukosten får jag istället låna Evas byxor för att kunna rida kamel med Johan. Det hade nämligen visat sig att det bara fanns två hästar - så Johan hade hur som helst inte kunnat vara med på den första ridturen. Och eftersom Eva kommer att ha fler tillfällen att rida kamel så erbjöd hon sig att avstå denna gång.

Nöjda med att ha hittat en lösning på vårt "ridbyxdilemma" avnjöt vi en makalöst god middag i restaurangen. Vi inledde med arabiska meze och sedan åt Johan en svamprisotto med mascarpone, Eva en smörstekt hummerstjärt med saffranssås och gnocchi och Anna en skaldjursplatå med hummer, ENORMA räkor (storlek 10 - eller ännu större?!), grönmusslor och bläckfisk. Johan avrundade med chokladfondant medan vi andra avstod dessert för vi var redan så mätta.

Tur att vi sedan fick skjuts tillbaka till "rummet" - där Eva och jag skulle styrka oss med kaffe resp te (det fanns t o m en kapselkaffemaskin!) Vi hade inte mycket mer än hunnit tillbaka innan det knackade på dörren - vilket visade sig vara ytterligare en trevlig överraskning från hotellet. En leverans av ett kakfat med små efterrätter på övre våningen och vackert uppskuren frukt på den nedre! Storsint upprepade Johan och jag att Eva kan få boka hotell åt oss fler gånger! Några rester skulle det inte bli på kakfatet heller...trots att vi nyss varit så mätta...ibland är det tur att man har (minst) en efterrättsmage! Efter detta gjorde vi tidig kväll - i morgon ska vi ju stiga upp kl 07 för att rida i soluppgången!!!