lördag 18 augusti 2012

Lördag - uttagningar


Idag var det ÄNNU varmare än igår. Stackars Lára har dessutom fått MASSOR av vinterpäls de senaste dagarna... verkligen synd att jag inte hann klippa henne innan tävlingen...

Vår tävlingsdag inleddes med uttagning i Tölt T3. I det inledande arbetstempot tyckte jag att jag fick till en riktigt härlig känsla, med mycket bakben och inget i handen, vilket också belönades med 5.0 från samtliga domare. För tempoväxlingarna fick vi 5.0 - 4.5 - 5.0 med tillägget "mjuka nedtagningar" från en av domarna - och de satt verkligen "som en smäck" också! Jag visslade, bromsade upp med sätet och gjorde bara några små kramningar på tyglarna med STORA eftergifter emellan - och Lára kom direkt ner i arbetstempo igen, helt lätt i handen!

Ökade tempot är ju vår stora utmaning, där vi inte minst skulle behöva träna mer på ovalbana för att lära oss tekniken. I våras fick jag tipset av Sylvia att ställa lite utåt i kurvorna för att motverka rollningar - och det fungerade ännu bättre nu. Då vågade jag inte driva i kurvan - utan åkte bara med för att inte störa henne. Men nu kunde jag också behålla lite drivning utan att hon tappade balansen.

Men att "komma ut ur kurvan" i balans är fortfarande väldigt svårt. Jag fortsatte att göra som igår: att flytta hennes framdel inåt (vi red ökade tempot i höger varv) för att få vänsterbogen på plats och samtidigt parera bakdelen med innerskänkeln. Och när jag lyckades med det rätade hon upp sig och kunde gasa på ytterligare med (i det stora hela) bibehållen takt. Fortfarande tyckte domarna att det var något svagt tempo - så vi fick 4,5 av alla tre. Men i o m att alla hade skrivit "ok takt!" var jag ändå hur glad som helst! Takten är ju ändå viktigast - och det andra ska väl komma med tiden när vi hunnit träna mer! Och inte blev jag mindre nöjd när jag kunde konstatera att våra poäng räckte till en plats i A-finalen!

Fyrgångsuttagningen gick sedan helt LYSANDE! Lára var så lugn och fokuserad på mig och det var bara i ökade tölten vi fick poäng under 5.0-5,5. När speakern (Gunnar Werner) läste upp poängen berättade han dessutom att jag fått extrapoäng för mjuk och harmonisk ridning! Gissa om jag blev glad och stolt??!! När jag sedan fick mina domarkommentarer kunde jag läsa att speakerns fru (Anne-Marie Werner) skrivit: "Trevligt visad. Ser harmoniskt ut. Ni har så fin kontakt!" Gissa om det värmde??!! (Och det där med "ni har så fin kontakt" ska jag upprepa för mig själv som ett mantra nästa gång damen är arg och står på bakbenen...!)

Även dessa poäng räckte till A-final, så jag kunde ju inte annat än vara jättenöjd med min fantastiska häst och våra prestationer idag! I samband med ryttarmiddagen pratade jag sedan lite med Anne-Marie och tackade för de fina omdömena. "Det är så roligt att se dig och din häst - ni passar så bra ihop! sa hon. "Hon går på med spetsade öron, för att då och då vika bak ett öra och kolla om du vill något!" Jo, så var det verkligen idag - Lára var superfokuserad. Och då är hon helt enkelt BÄST!!!

Inga kommentarer: