onsdag 29 augusti 2012

Hönsen på rymmen! :-O



Idag på eftermiddagen fick jag ett telefonsamtal till jobbet: "Är det meningen att hönsen ska gå lösa ute?! En av dörrarna på buren står öppen...och hönorna spankulerar runt på tomten..." Gissa om min puls gick upp?! Visserligen sägs det att höns som får gå ute inte brukar göra några längre utflykter... men tänk om det kom en hund och skrämde ut dem på bussgatan? :-O





Det blev att avrunda på jobbet så snabbt som möjligt och förklara för kollegorna att en hönskris förelåg. På vägen hem var det f f a två saker som bekymrade mig: tänk om de hann försvinna/bli påkörda innan jag kom hem och HUR i all världen skulle jag få in dem i buren igen? De är ju visserligen rejält präglade på mig nu, men jag får ju ändå inte ta i dem. Hade faktiskt börjat oroa mig lite för hur jag ska bära mig åt att fånga dem och stoppa i en transportlåda när de ska hem, utan att de smiter... Men då är ju ändå utgångsläget att de är instängda i buren. Hur gör man när de går lösa ute???





När jag kom hem såg jag i alla fall till min lättnad att hönsen var välbehållna och fortfarande hemma på gården - de gick omkring vid orangeriet. Min första åtgärd blev att sätta en spagettipanna på spisen - för jag hade kommit fram till att min största chans var att överlista dem med något riktigt, riktigt gott. Medan spagettin kokar spanar jag på rymlingarna genom fönstret - och när jag så ser dem börja gå tillbaka mot hönsburen bestämmer jag mig för att agera snabbt: Jag springer ut och ropar "Hönorna!" och får precis den reaktion jag hoppats på: alla fyra rusar längst in i buren där jag brukar ge dem extra godsaker. Snabbt stänger jag dörren till buren och kan andas ut! Fast då blir jag VÄLDIGT tydligt upplyst om att fyra damer faktiskt förväntar sig något gott... Som tur är har spagettin kokat klart - så strax är det stort spagettikalas i hönsburen!

De fina bilderna i inlägget fotade Johan igår när han invigde sitt nya porträttfoto-objektiv. 

2 kommentarer:

Kristina sa...

Kanske dags att byta namn på bloggen igen. "Ur en hönsmammas dagbok" kunde vara en lämplig titel ;-)
Det var ju bra att du lyckades hantera det hela och slippa hönskrisen. Nyskapande med hönsporträtt också!

Anna sa...

Hej!

Ja, hönsporträtten lyfte ju det hela! Bra idé på bloggnamn! Fast nu ska ju hönsen snart åka hem till Roknäs igen inför vintern (jo, jag har separationsångest!) Men får kanske göra ett tillfälligt namnbyte nästa sommar när jag förhoppningsvis får vara hönsmamma igen!